Fiskalizacija se odnosi i na veleprodajne tvrtke

Dobili smo i konačan oblik novog Zakona o fiskalizaciji. Zakon je usvojen na Saboru 23.11.2012. godine, u Narodnim novinama je objavljen 3.12.2012. godine, a Pravilnik vezan uz novi Zakon očekuje se do polovice prosinca.

našem prethodnom članku opisali smo što sve moraju ispuniti tvrtke koje posluju s gotovinskim načinom plaćanja. Ovaj članak bazirati ćemo na opisu zahtjeva koje moraju ispuniti sve firme, bez obzira posluju li s gotovinom ili ne.

Ako ste mislili da se novi Zakon ne odnosi na vas obzirom da nemate poslovanja s gotovinom, prevarili ste se. U članku 3. Zakona jasno se definira da su takozvani „obveznici fiskalizacije“ sve pravne osobe koje su obveznici poreza na dobit. Dakle, iako vaša tvrtka nema gotovinskih prometa (koji uključuje i kreditne kartice), a obveznik je poreza na dobit, automatski podliježe pod novi Zakon. Naravno, ukoliko nemate gotovinskih računa znači da nećete morati fiskalizirati račune u Poreznoj upravi, ali i dalje morate ispuniti ova dva zahtjeva iz Zakona:

1. Tri nova obavezna elementa na ispisu računa

Definirana su tri nova obavezna elementa na ispisu računa, uz postojeće elemente već propisane Zakonom o PDV-u. Ti novi elementi su obavezni bez obzira na način plaćanja računa, dakle i za virmanske račune.

Svaki izdani račun mora imati ispisano vrijeme izdavanja koje sadrži sat i minutu, odnosno datum i vrijeme izdavanja ukoliko je datum računa različit od datuma izdavanja (npr. početkom mjeseca izdajete račun za uslugu izvršenu u prethodnom mjesecu i račun nosi datum prethodnog mjeseca).

Dalje, obavezan element izdanog računa je i operater koji je izdao račun, odnosno oznaka osobe koje je ispostavila račun. Ta oznaka može biti ime osobe ili neka njegova šifra, bitno je da tvrtka u slučaju poreznog nadzora može naknadno jednoznačno povezati tu oznaku operatera koja je ispisana na računu s djelatnikom (i njegovim OIB-om) zaposlenom u tvrtki.

Treći obavezan element koji mora postojati na ispisu računa je način plaćanja, ali to pretpostavljamo da i sada već imate sadržano na svim računima.

2. Donošenje internog akta tvrtke sa pravilima numeriranja računa

Zakon propisuje donošenje takozvanog internog akta (termin korišten u Zakonu) gdje se definiraju pravila dodjele brojeva izdanih računa.

Traži se od svih tvrtki da u broj računa uključe tri elementa: oznaku poslovnog prostora, oznaku naplatnog uređaja i redni broj računa.

Dakle morate definirati dokument (ili „interni akt“) gdje definirate pravila dodjele brojeva svih svojih računa. Taj dokument mora sadržavati popis poslovnih prostora tvrtke gdje se izdaju računi (i pripadajućih radnih vremena) te popis svih naplatnih uređaja i pravila dodjele brojeva.

Jedan primjer: ukoliko je npr. broj računa tvrtke formata 1-01-2 onda u tom dokumentu mora biti definirano da je prva znamenka 1 redni broj računa, iduće dvije 01 oznaka poslovnog prostora, a zadnja znamenka 2 oznaka naplatnog uređaja.

Zakon propisuje i da numerički brojevi računa moraju slijediti neprekinuti redoslijed počevši od broja 1 unutar jedne kalendarske godine, bez preskočenih brojeva, po svakom poslovnom prostoru ili po naplatnom uređaju u poslovnom prostoru.

Taj interni akt potrebno je predočiti u slučaju poreznog nadzora te naravno svi brojevi računa izdani u firmi moraju biti u skladu s pravilima definiranim u tom dokumentu.

Gdje se Web Shop uklapa u fiskalizaciju?

Za kraj još jedna zanimljivost koja je izazvala dosta polemike: ako imate web shop na kojem primate uplate kreditnim karticama sve takve račune morate fiskalizirati, odnosno slati u Poreznu upravu. Ne pomaže vam činjenica što vam sav promet ide isključivo preko računa tvrtke i nikada ne dobijete niti kune gotovine izravno od kupca.

Nadam se da smo vam pomogli u razumijevanju osnova novog zakona. Za sve dodatne informacije molim vas da nas kontaktirate.

Konačnu verziju Zakona o Fiskalizaciji možete pogledati ovdje.

Pogledajte i naš prethodni članak na temu postupka fiskalizacije računa.