Fiskalizacija 2.0 – pregled velikih promjena koje nas očekuju u drugoj polovici 2025. godine

U ovom tekstu ukratko najavljujemo promjene koje je u drugoj polovici ove godine potrebno provesti kroz većinu poslovnih aplikacija.


U petak, 6. lipnja, Hrvatski sabor izglasao je novi Zakon o fiskalizaciji, koji uvodi velike promjene u poslovanje svih tvrtki u Hrvatskoj.

Ove promjene – poznate kao Fiskalizacija 2.0 – zahtijevat će prilagodbu većine poslovnih aplikacija do kraja 2025. godine.

 

Ključne novosti koje donosi Fiskalizacija 2.0.

  • Fiskalizacija svih veleprodajnih izlaznih računa – veleprodajne račune koji se izdaju domaćim kupcima potrebno će biti fiskalizirati putem potpuno novog sustava, odvojenog od postojeće fiskalizacije maloprodaje (koja se sada naziva Fiskalizacija 1.0).
  • Fiskalizacija svih ulaznih računa – što znači da se i svi ulazni računi domaćih dobavljača moraju prijavljivati Poreznoj upravi.
  • Obavezno slanje eRačuna za veleprodaju – uz napomenu da se taj proces odvija kroz odvojenu infrastrukturu od fiskalizacije.
  • eIzvještavanje – naknadno slanje Poreznoj upravi podataka o naplati svih izlaznih računa te niz drugih vrsta elektroničkog izvještavanja (takozvano eIzvještavanje) koje će od početka 2026. godine zamijeniti postojeće obavezne evidencije poput Knjige izlaznih računa, Knjige ulaznih računa, obrasca OPZ-STAT itd..
  • Izmjene u Fiskalizaciji 1.0 – postojeća fiskalizacija maloprodaje također dobiva neke izmjene, poput obveze slanja OIB-a kupca za račune izdane pravnoj osobi.

 

Nova klasifikacija stavaka računa (KPD šifrarnik)

 

Osim Porezne uprave, u ovaj sustav se uključuje i Državni zavod za statistiku, koji uvodi obvezu povezivanja svake stavke računa na pripadajuću KPD klasifikaciju.

To znači da će:

  • Svaki proizvod i svaka usluga koju fakturirate trebati biti označeni KPD šifrom iz šifrarnika koji sadrži preko 3000 različitih oznaka.
  • Ova klasifikacija mora biti implementirana unutar vaših aplikacija i ERP sustava prije fiskalizacije i slanja eRačuna

Pripremili smo online pretraživač šifarnika KPD klasifikacije po svim dostupnim razinama grupiranja - pristupate mu preko ovih poveznica:

 

Rokovi

  • od 1. rujna 2025. – na snagu stupaju manje izmjene u maloprodajnoj fiskalizaciji (Fiskalizacija 1.0).
  • od 1. rujna 2025. – infrastruktura Porezne uprave bit će dostupna za testni rad koji je potreban za razvoj prilagodbi poslovnih aplikacija
  • od 1. siječnja 2026. – puna primjena svih ostalih novosti, uključujući kompletnu Fiskalizaciju 2.0 - eRačune, eIzvještavanje i KPD klasifikaciju - za sve tvrtke koje su u sustavu PDV-a.

 

eArhiva: digitalno arhiviranje eRačuna

 

Nastavno na ove teme, potrebno je istaknuti kako je sve elektroničke račune – ulazne i izlazne – potrebno arhivirati u izvornom elektroničkom (XML) formatu. Važno je znati da vizualizacije računa (npr. PDF ispis) nisu valjani primjerak za potrebe eventualnog nadzora.

 

I banke najavljuju promjene

 

Da ne bude kako samo Porezna uprava donosi izmjene, u istom periodu i banke mijenjaju formate elektroničke komunikacije s tvrtkama:

  • SEPA plaćanja: mijenja se SEPA format slanja plaćanja na elektroničko bankarstvo, najvažnija izmjena formata je obveza razdvajanja adrese primatelja u odvojene podatke ulice i kućnog broja, što onda zahtijeva izmjenu načina praćenja adrese partnera u svim našim aplikacijama. Detalji o ovoj izmjeni objavljeni su na stranici www.sepa.hr.
  • Bankovni izvodi: najavljeno je ukidanje postojećih XML/TXT formata za dnevne izvode (oni koji se koriste u FinAcc za učitavanje izvoda) na stranicama e-bankinga, tako da će preuzimanje izvoda biti dostupno isključivo kroz format kojeg banke nazivaju "camt.053".

 

Zaključak

 

Ove promjene predstavljaju najveću digitalnu transformaciju poslovanja u posljednjih deset godina. RH je svoju stranu pripreme projekta Fiskalizacije 2.0 financirala sredstvima Europske unije, s fiksno definiranim rokovima primjene – tako da ne očekujemo odgodu početka primjene, odnosno svima nam je ostavljen kratak period za ovu opsežnu prilagodbu.