Od 1. kolovoza 2011. godine na snazi je novi Pravilnik o PDV-u (objavljen u Narodnim novinama 89/2011) gdje je napokon omogućeno elektroničko slanje računa koji imaju iskazan PDV na sebi. U ovom članku fokusirati ćemo se na tu najbitniju izmjenu Pravilnika: definicija i dozvola dostave računa u elektroničkom obliku.
Kratki odgovor na ovo pitanje bio bi: komplicirana i mutna. Imali smo na snazi Zakon o elektroničkom potpisu koji je definirao da “Napredan elektronički potpis ima istu pravnu snagu i zamjenjuje vlastoručni potpis, odnosno vlastoručni potpis i pečat”. Istovremeno na snazi je bio više od deset godina star prijašnji Pravilnik o PDV-u koji sadrži famoznu rečenicu “Računi poslani telekomunikacijskim uređajem ne smatraju se računima..”. U praksi je to značilo da ako emailom pošaljete kupcu račun koji ste elektronički potpisali (sukladno Zakonu o elektroničkom potpisu) opet je porezna kontrola to mogla osporiti vašem kupcu jer je po takvom elektronički primljenom računu odbio pretporez iako nije smio sukladno pretpotopnom Pravilniku o PDV-u.
Da, neki to rade već godinama. Pitanje je jesu li svjesni da time prave problem svojim kupcima kojima takav račun nije valjani dokument po kojem smiju odbiti pretporez?
Već u samom početku novi Pravilnik definira da „račun kupcu može biti ispostavljen na papiru ili u elektroničkom obliku“. Pravilnik kasnije propisuje i dva bitna uvjeta za elektroničko slanje računa:
Treba vam račun biti potpisan elektroničkim potpisom. Pravilnik propisuje da je dovoljan „običan“ elektronički potpis, nije potreban „napredan“ elektronički potpis, što bitno pojednostavljuje uvođenje.
U praksi to znači jedna od mogućnosti:
Nije.
Nažalost sve račune koji ulaze u porezne prijave do sada ste morali arhivirati u papirnatom originalnom obliku. Porezna uprava nije elektroničku arhivu računa smatrala valjanom arhivom, ovdje možete pogledati i službeno mišljenje Porezne uprave po tom pitanju. Račune izdane nakon 1. kolovoza 2011. možete elektronički arhivirati samo ukoliko su poslani elektronski u skladu sa novim Pravilnikom o PDV-u (sadrže elektronički potpis), ostale račune i dalje morate čuvati u originalnom papirnatom obliku.
Za FINA certifikat prošetate se do Šoštarićeve 2 (kod stare Vlaške) i izvadite jedan od certifikata prema FINA cjeniku. Da bi elektronički potpisali račun potreban vam je ili “poslovni certifikat na smart kartici” koji glasi na osobi u vašoj firmi ili “poslužiteljski aplikacijski certifikat” koji glasi samo na firmu. Svaki od ova dva certifikata ima svoje prednosti i nedostataka kod elektroničkog potpisivanja računa, predlažemo da nas kontaktirate i rado ćemo vam pomoći u odabiru najprikladnijeg načina potpisivanja računa za vaš slučaj.